Sakrament euharistije – tribina s katehezom za odrasle

U ponedjeljak, 10. veljače 2014. godine, u dvorani svetoga Franje na zagrebačkom Svetom Duhu u organizaciji župe svetoga Antuna Padovanskoga održana je tribina s katehezom za odrasle na temu: Sakrament euharistije. Ovo je drugi dio kateheze o sakramentu euharistije. Voditelj tribina s katehezom za odrasle je profesor na Katoličkom bogoslovnom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu dr. sc. fra Ivan Karlić, franjevac konventualac.

Kao što je bilo najavljeno na prošloj katehezi, fra Ivan je nastavio govoriti o sakramentu euharistije koji zauzima posebno mjesto u životu Crkve i svakog kršćanina.

U prvom dijelu kateheze koji je bio posvećen teološkom promišljanju o stvarnoj Kristovoj prisutnosti, predavač je govorio o Kristu koji čitava sebe daje tako da euharistija nije puko sjećanje već posadašnjenje Isusovog života, smrti i uskrsnuća. Ostvarenje Kristove prisutnosti izražava se pojmom transupstancijacija. Dr. Karlić je naveo i protumačio i neke druge nazive za euharistiju npr. Gospodnja večera. O euharistiji se govorilo kao pravoj žrtvi u  kojoj se obnavlja žrtva na križu. U nastavku prvog dijela kateheze spomenuta je poznata pobožnost štovanja euharistije izvan mise zato što je Crkva naglašavala da je Isus Krist stvarno prisutan i nakon euharistijskog slavlja. Pri kraju prvog dijela fra Ivan je pojasnio ekumenski problem koji se stvara oko euharistijskog zajedništva.  Govoreći o istočnim crkvama Sabor naglašava i preporuča, istaknuo je dr. Karlić, zajedništvo u svetim stvarima ukoliko su okolnosti pogodne i ako odobri crkvena vlast. S druge strane, potpuno zajedništvo s protestantskim vjernicima još nije moguće ostvariti.

U drugom dijelu kateheze govorilo se o liturgijsko-pastoralnim naglascima sakramenta euharistije. Predavač je započeo govorom o simbolima i znakovima koji izriču nešto neizrecivo i upućuju nas na Božje otajstvo. Bila je spomenuta simbolika liturgijskoga prostora, odjeće i posuđa. Potom je dr. Karlić govorio o redu mise po dijelovima. Euharistijsko slavlje se sastoji od četiri dijela: uvodni obredi, služba riječi, euharistijska služba i završni obredi. Posebna pažnja je posvećena službi riječi koja sadrži biblijska čitanja, pjesme između čitanja, homiliju (propovijed), ispovijest vjere i molitvu vjernika. Govoreći o euharistijskoj službi naglašena je važnost euharistijske molitve kao središnje točke i vrhunca čitavoga slavlja. Karlić je istaknuo postojanje različitih euharistijskih molitava u kojima se samo jedan po izboru izgovara, a sastoji se od predslovlja, epikleze, anamneze i prošnji. Bilo je govora o primanju pričesti. Riječ pričest dolazi staroslavenske riječi i znači pristup čestici(dijelu). Ukratko je razložena problematika primanja pričesti na ruku ili izravno u usta. Ovaj dio kateheze je završen kratkim objašnjenjem završnih obreda misnoga slavlja.

Pri kraju druge kateheze o sakramentu euharistije naglašena je stvarna Kristova prisutnost. Isus Krist želi biti među svojim vjernicima, naglasio je fra Ivan. Sakrament euharistije je sakrament istinskog susreta Boga i čovjeka, stoga je vrlo važno sudjelovanje na nedjeljnom euharistijskom slavlju. Sljedeća tribina bit će održana 10. ožujka 2014. pod nazivom Sakrament pokore i pomirenja.